Nabíječku baterií jsem se snažil vyřadit už před časem a to nákupem dobíjecí svítilny Fenix UC35, kde se dobíjí baterie přímo v těle svítilny.

Připadalo mi to jako super nápad, ale když potřebuju svítilnu používat, tak nemůžu dobíjet. Už tenkrát jsem si říkal, bylo by fajn, kdyby se dala baterie dobíjet přímo kabelem do baterie. A je to tady.

Do svítilny UC35 jsem pořídil jeden článek Fenix 18650 3500 mAh (L18-3500U) s vlastním nabíjecím mico-USB konektorem. Můžu tak samotnou baterii dobíjet v autě, z PC, powerbanky, solárního článku a podobně. Tahle baterie se dá dobíjet i v klasické nabíječce. Li-ion nabíjecí baterie se vyznačují velmi vysokou kapacitou, netrpí paměťovým efektem a ani samovybíjením. Výrobce uvádí přes 500 nabíjecích cyklů.

Také o něm píše:

Ochrana akumulátorů Fenix se skládá z interních bezpečnostních mechanismů a ochranné elektroniky. Přidané elektronické obvody zabraňují přebití článku, jeho přílišnému vybití a proti zkratu či příliš vysokému proudovému odběru. Pokud elektronika baterie vyhodnotí dosažení limitních hodnot, bezpečně odpojí článek.

Interní ochranu tvoří separátor, ochrana proti přehřátí (PTC thermal protection) a speciální protivýbuchový ventil. V případě, kdy tlak plynu v článku překročí určitou mez, oddělí interní separátor elektrody uvnitř baterie a tím přeruší exotermickou reakci a protivýbuchový ventil vypustí přetlak plynu mimo akumulátor. Díky kombinaci elektronické a mechanické (teplotní a tlakové) ochrany patří Fenix baterie k těm nejbezpečnějším dostupným Li-ion akumulátorům.

Svou velikostí odpovídá akumulátor 18650 zhruba dvěma CR123A lithiovým bateriím, proto jsem si pořídil i dvě USB dobíjecí baterie RCR123A.

Hodí se mi nejen do svítilny na helmu, ale také jako náhradní zdroj k již zmiňované UC 35.

Trošku mne překvapila jejich délka. Jak baterie Fenix 1865 tak i RCR123A jsou o pár mm delší než klasické baterie. Do mnou používaných přístrojů se vejdou a tak jsem spokojen. Někde by však nárůst délky mohl způsobit problém. Je potřeba to zkusit.

Další věc, která mne zaujala je signalizace při nabíjení. Připojíte kabel a svítí červené světlo, baterie se dobíjí, po nabití svítí modré světýlko. Jak jednoduché.

Přidám ještě suché informace ke každé baterii.

Fenix 18650 3500mAh USB (ARB-L18-3500U)

Nominální napětí: 3,6 V

Kapacita: 3500 mAh, testováno vybíjecím proudem 0.2C s ukončením při napětí 2,5 V a teplotě 25°C

Maximální proudový odběr: 2C (7 A)

Maximální nabíjecí proud: 2 A, nabíjecí proud vestavěného micro-USB vstupu: 0,8A.

Rozměry: 18,6 mm (průměr) x 70 mm (délka) (+/- 0,5 mm)

Hmotnost 50,2 gramů

Ochrana proti přebití, úplnému vybití a zkratu (>7 A).

Životnost více než 500 cyklů nabíjení

Doporučené provozní teploty: 0-45°C (nabíjení), -20 až +60°C (vybíjení)

Fenix RCR123A / 16340  ARB-L16-700U (Li-Ion)

Nominální napětí: 3,7 V

Kapacita : 700 mAh

Maximální proudový odběr: 2C (1,4 A)

Maximální nabíjecí proud: 1A, nabíjecí proud vestavěného micro-USB vstupu: 0,3A.

Ochranná elektronika zabudovaná u plusového pólu zajišťuje ochranu proti přebití, úplnému vybití a zkratu.

Životnost 500 cyklů nabíjení

Průměr: 16 mm (+/- 0,2 mm)

Výška: 35,5 mm (+/- 0,2 mm)

Váha: 18,35 gramů.

K dobíjecím článkům není dodáván USB kabel, ale lze ho koupit v jakékoliv prodejně elektro. USB dobíjecí baterie mám v zápřahu pořád. Hlavně tu RCR123A, tu jsem si vždy šetřil, protože bývají dost drahé.

Tímhle krokem mi společnost Fenix udělala velkou radost a splnila mé přání. Děkuji.

Sdílet

9 komentářů

  1. Je možné ju ich nabíjať aj ako bežné batérie cez nabíjačku? Keď napríklad je len jeden zdroj energie a chcem nabiť zároveň viacero batérii?

  2. Nitecore F1 mám už dlho v batohu v solárnom sete, dobrá nabíjačka hlavne preto, že sa dá zároveň cez solar nabíjať batéria v nabíjačke aj mobil v sériovom zapojení. No mňa zaujíma či by sa v EDC dali batérie fénix použiť aj ako malá powerbanka s využitím OTG káblu.

Zanechat komentář