Pevné mosazné tělo, prostě nic co by mohlo zrezavět. Z každého detailu je cítit kvalitu. Nic fórového. Až na jednu maličkost.
A tou jsou držáky jako podpěra nádoby nad plamenem. Jsou kovové s lesklou povrchovou úpravou.
Ta šla po prvním použití dolů. Není divu, protože vařič při provozu vypadá jako by měl raketový pohon. A to bez legrace.
Vařič je tedy jednoduché konstrukce, nemá žádnou pumpičku a tedy minimum dílů, které se mohou pokazit.
Místo popisu přikládám plánek vařiče. Překvapením jsou jen dvě těsnění.
Ve všech návodech a doporučeních jsem se dočetl, že se nesmí používat automobilový benzin. Nebyl bych to já, abych to nezkusil.
Tenhle vařič jsem si pořizoval po nehodě, když mi obsluha letiště zničila můj starý titanový vařič Coleman. Ten spaloval automobilový benzin v pohodě.
Benzin se dá sehnat ve všech koutech světa a podle mého je to nejlevnější palivo. Má super výkon a najdete ho v každé kůlně. Také přeprava benzinu je jednoduchá.
Obsluha benzinového vařiče je složitější než třeba u plynu. U benzinového vařiče, musíte napřed pumpičkou napumpovat potřebný tlak do nádoby s palivem a pak nahřát vařič tak, aby mohl fungovat. U tohoto vařiče Svea není potřeba pumpovat. Každá pumpička je jen další věc, která potřebuje údržbu, mazání a těsnění.
Svea funguje jinak. V nádobce je benzín a bavlněný knot. Knotem se benzín dostane do místa, kde se zahřeje, a vzniklé výpary projdou tryskou, kde se smíchají se vzduchem a hoří modrým plamenem. K dobrému odpařování je potřeba krček pod tryskou zahřát. Nachází se zde malá prohlubeň, kam lze umístit hořlavou pastu, gel, líh nebo benzín. Ten se zapálí a do minuty nažhaví krček, benzín se začne odpařovat a pak jen stačí otočit klíčem a letíme 🙂
Vařič používám takřka denně už pár měsíců a tak vám popíšu svůj postup.
Sundám závětří, klíčem několikrát otočím doleva a doprava, tím se pročistí tryska. Z krabičky si vyndám kousek odličovacího tamponu, nebo i konopný provázek, ale tampon je nej.
Smotám z něj roličku a tu namočím do benzínu v nádobě vařiče.
Tampon si nasaje benzín, nádobku zavřu, tampon položím ke krčku vařiče a nasadím závětří. Klíčkem otočím zcela doprava a křesadlem zapálím tampon s benzinem.
Jak používám automobilový benzin, tak je to vše od sazí a ze začátku smrdí a kouří.
Po půl minutě zkusím otočit klíčkem do leva, většinou to hned chytne, ale někdy se neděje nic tak opět zavřu a čekám. Po maximálně minutě otočím a vařič naskočí.
Chvilku si blafe a pak se nahřeje a uklidní.
Při plném výkonu zní, jako když letí raketa V1. Klíčem se dá regulovat velikost plamene, ale chce to cit.
Do nádržky vařiče se vejde cca 250ml benzinu, ale doporučuje se plnit jen do 2/3. Ideál je 180ml až 220ml . Na tuhle náplň mi při plném výkonu vařič hoří hodinu. To si myslím, že je dobré, když to přepočtu na víkendové vaření, tak pro dva lidi to bohatě stačí. Vozím si náhradní palivo v placatce na alkohol. Pokud pojedu na delší dobu, použiju palivové lahve z mého starého vařiče.
Součástí vařiče Svea je i malá hliníková nádoba na vaření, do té se však vejde málo vody tak 250ml a proto jsem hledal, čím toto nahradit. Na vařič krásně pasuje hrnek GSI jak o obsahu 500ml, tak i větší 710ml, který používám já. Celý set vařiče a hrnku se mi vejde do dlaně a rozměrem i váhou konkuruje setu jetboilu.
Ano, Svea má malý výkon, psaných 1400W nikoho neohromí, pravda je taková, že to bohatě stačí. Litr vody za 7 minut není nic moc, ale nahrazuje to kompaktností a levným palivem. Váha 500g
Opět zde zmíním odolnost. Pokud na vařič nasadím nerez hrnek, tak už se vařiči nemůže nic stát. Ne nadarmo ho provází pověsti, že je odolný bombám a že ho může přejet tank.
A protože si musím vždy vše zkusit, tak jsem se za těch pár měsíců k vařiči nechoval moc hezky.
Stav vidíte na fotkách. Párkrát mi uteklo jídlo i kafe a znečistilo vařič včetně trysky. Nechal jsem ho odkrytý při dešti přes noc a ráno jsem na něm vařil jako by nic. Spalování automobilového benzínu na něm také zanechalo vrstvu sazí.
Vše přežil a funguje dál. Co víc si přát. Je prostě odolný a skvěle funguje. Nejsem až takové zvíře a proto mu dopřeju lázeň. Ocelová vata to jistí a po chvilce vařič vypadá, že právě vylezl z výrobní linky.
Jsem spokojený a nadšený, že jsem konečně našel vařič, kterému věřím na 100 %.
Na závěr malé upozornění. Nikdy v tomto vařiči nespalujte automobilový benzin. Je to nebezpečné. Používejte pouze paliva určená ke spalování v benzinových vařičích.
Děkuji. Kraken
Ahoj !!!
Otázka: Pokud v nádržce necháš palivo, těsní nádoba natolik, že se nic nevylije do batohu ??? (vařič třeba naležato, nebo hlavou dolů..)
W.
Nepoužívám zrovna tenhle typ, ale obdobný německý JUWEL 34 a nikdy jsem neměl problém s vyteklým palivem. Možná jednou u rezervní nádoby, když jsem špatně zatáhl víčko jinak v pohodě a to i v zimně. Já osobně ho žhavím pomocí kostky pevného lihu.
Ahoj, ne nic ani kapka nejde ven. V nádobce můžeš přenášet palivo v pohodě a hlavou dolů bejt může.
Ahoj, na vařič jsem take koukal, měl jsem stejne požadavky jako ty. Nakonec jsem koupil Coleman 442, naprosto blbuvzdorný, výkonný, samočistící tryska. Spaluji v něm všechno co hoří.
Stejně jako ty ho chráním kotlikem.
Kdyby jsi byl někdy v Brně můžeme porovnat, myslím ze by se ti líbil také.
Ten znám, jenže má pumpičku a generátor a tak všelijak. A bude o trošku větší. Zase bude mít větší výkon. Co všechno jsi v něm spaloval??
Běžně používám benzín z pumpy Natural 95, teď jsem dlouho používal naředěný benzín do pily – dvoutakt a petrolej když jsem nemohl sehnat nic jiného.
Vařič ma spoustu hodin v provozu, dávám ho pod velký hrnec když dělám sirupy…
Koukám že je i Coleman 550, ten vypadá velmi dobře.
Zajímalo by mne, jestli to žhavení pomocí tampónu bude stačit v silném mrazu a vůbec jak si v takových podmínkách vařič povede.
To uvidíme, zatím jsem ho nechal den v -17 v mrazáku a rozjel se. Zima se blíží tak bude možnost prubnout.
S tou „blbuvzdorností“ opatrně. Chápu, že to je myšleno nadneseně, ale opatrnost je na místě. Tento vařič při nesprávné manipulaci dokáže způsobit vážné popáleniny. V tom lepším případě přetlak vyletí pojistným ventilem ve víčku a z vařiče je ohnivý drak. To se stávalo celkem často u Juwelů. Spíš než kopií to bylo tím, že vařiče používaly dříve, kdy moc nic jiného nebylo, lidé bez znalosti funkce. Důležité je vařič nezakrývat dalším závetřím, nepoužívat příliš široké nádoby (velká pánev), které budou odrážet teplo na nádobku s palivem a nemít zakydaný přetlakový ventil na víčku. Kromě toho nevařit až do úplného spotřebování paliva, knot by zuhelnatěl. (Žádná hrůza, ale musel by se vyměnit.) Jak ubývý paliva vařič se ztišuje, tak se dá poznat.
Ještě uvedu, že Optimus vyrábí i krabicovou verzi Hunter 8R. Ta má kupodivu o pár watů nižší výkon, ale je bytelnější (těžší). Jinak k oběma vařičům lze dokoupit malou pumpu, což pomůže ve vyšší nadmořské výšce nebo chladnu. Kromě toho vařič dá 200 watů navíc. Byl bych ale opatrný, viz výše.
Co se týče autobenálu je celkem nesmyslné, že benzín bez aditiv (technický, Aspen, Coleman apod.) je dražší jak s nimi, ale už to tak je. Bohužel nikdo nepředpokládá, že budete stát u výfuku auta a čichat zplodiny, které jsou pěkný hnus a že jsou silně karcinogení jak se všeobecně uvádí vůbec nepochybuju. Proto prosím omezte přímou inhalaci a určitě nevařit ve stanu! Jinak toto je klasika, super vařič. Chtěl bych mít starou verzi 123 (bez „R“) ještě vyráběnou ve Švédsku, který byl kvalitou zas ještě o kus dál. Zdravím z Norska.
Zdravím. Vyklizeli jsme sklep a našli tam stejný vařič ale z roku 1968 i s fakturou. Kdo má zájem. Pište na e-mail.
[…] Vodu si připravím na starém vařiči a to na člověka dýchne pohoda. Tenhle vařič mám moc rád. Stejně i jeho vzor – švédský vařič Svea, o kterém jsem psal v tomto článku. […]