logo

Bushcraftportal.cz

Čelová svítilna Fenix HM61R Amber

27.01.2020 / Kategorie: Cestomanie, KPZ, Nástroje, Vybavení / Napsal: / Komentáře: 6

V dnešní recenzi se podíváme na svítilnu, která mě opravdu mile překvapila.

Je to už pár měsíců, co jsem se v lese u ohně bavil s …

V dnešní recenzi se podíváme na svítilnu, která mě opravdu mile překvapila.

Je to už pár měsíců, co jsem se v lese u ohně bavil s kamarádem na téma svítilny. 

Po asi hodinové debatě říkám:,,Na zbrani mám Fenix UC35, ve vestě pak Fenix FD41 a jako čelovku HM23. Takže jsem spokojený, leda by byla svítilna napůl čelovka, napůl ručka s velkým dosvitem a třeba i červeným světlem. To by byl důvod si pořídit další svítilnu. ☺ PS: Odkazy na recenze zmiňovaných svítilen zde. 

Po návratu domů mi to nedalo a projel jsem stránky Fenixu a zahlédnul novinku (na podzim roku 2019  to novinka byla). Čelovku Fenix HM61R Amber. O pár dní později jsem si s ní hrál u stánku Fenixu na výstavě a nakonec jsem si jí i odvezl. 

A copa že to je? ☺

Je to čelovka, ale dá se jednoduše vycvaknout a pak funguje jako ruční svítilna. Je zahnutá jako fajfka, kdo pamatuje klasické US svítilny, tak tohle je stejný styl, jen malinkaté. Něco jako Fenix HL 50, jen je HM61R o palec delší a trošku dost vylepšená.

Hodím sem popis výrobce a pak napíšu pár slov. 

Takže TTD – takticko-technická data

  • použita prémiová výkonná LED Luminus SST-40 s neutrálním odstínem světla (4500 K) a životností 50000 hodin a dvě červené LED Everlight.
  • Pět režimů bílého světla: 1200 lumenů (2 hodiny) -> 400 lumenů (4 hodiny) -> 150 lumenů (12 hodin) -> 50 lumenů (38 hodin) -> 5 lumenů (300 hodin
  • Tři režimy červeného světla: 1 lumen (400 hodin) -> 5 lumenů (80 hodin) -> červené blikání 5 lumenů (160 hodin
  • Měřeno s Li-ion akumulátorem 18650 s kapacitou 3500 mAh (součást balení).
  • Napájení: jeden Li-ion akumulátor 18650 nebo dvě jednorázové CR123A baterie.
  • Inteligentní ochrana proti přehřátí.
  • Digitální konstantní regulace výkonu.
  • Nabíjení přes magnetický konektor v čelovce, nebo přes micro-USB přímo na akumulátoru.
  • Nabíjení plně vybitého akumulátoru Fenix ARB-L18-3500U trvá zhruba 4 hodiny.
  • Plynulý světelný kužel s dosvitem až 145 metrů (5287 cd)
  • Rozměry 101 mm délka  x 16 mm šířka  x 36 mm výška (včetně držáku čelovky).
  • Hmotnost 149 gramů (včetně popruhu a akumulátoru), 99,5 gramů (bez akumulátoru).
  • Indikace kapacity akumulátoru a upozornění na nízké napětí.
  • Svítilna má paměť a zapne se vždy v posledním nastaveném režimu (platí pro bílé i červené světlo).
  • Magnetická koncovka, čelovku lze upevnit na cokoliv železného.
  • Ochrana proti opačnému vložení baterie (přepólování).
  • Komfortní popruh s reflexními prvky.
  • Jednoduché ovládání jedním spínačem.
  • Tělo vyrobeno z vysoce pevné slitiny leteckého hliníku.
  • Odolný těžce poškrábatelný povrch – Type III hard anodized.
  • Nárazuvzdorná, prachuvzdorná a vodotěsná dle standardu IP68.
  • Kvalitní TIR optika s vysokou propustností světla.
  • Součástí balení je čelovka HM61R, spona, akumulátor ARB-L18-3500U, náhradní o-kroužek, nabíjecí magnetický kabel.
  • K čelovce lze dále dokoupit USB adaptéry do elektrické sítě nebo auta.
  • Pro snadné uchycení na helmu lze dokupit držák Fenix ALG-03.
  • K čelovce lze dokoupit pouzdro Fenix APB-20.

Co mně zaujalo. 

V první řadě elková konstrukce, magnet v zadní části. Využil jsem, když mi nešla světla na autě. Dalo se při tom dobře jet. Svítilna byla magnetem chycená na kapotu auta. Klip, díky kovovému klipu můžu svítilnu chytnout na Molle vazbu, nebo na popruh batohu, opasek a podobně.

Magnetické nabíjení, to je super a pak ještě fakt, že v základu je ve svítilně baterie s USB nabíjením. To se mi moc líbí.

Pogumované tlačítko spuštění, pokud ho jednou zmáčknu, tak mi blikáním diody ukazuje stav nabití. Viz tabulka.

Po krátkém stisku tlačítka (čelovka musí být vypnutá) se aktivuje LED indikátor v tlačítku. Pokud indikační dioda svítí zeleně, je baterie nabita na více než 85 %. Zelené blikání znamená 50-85 % kapacity. Pokud svítí červeně, je nabita na 25-50 %. Červené blikání značí, že zbývá méně než 25 % kapacity akumulátoru. Indikace správně funguje pouze s nabíjecími 18650 akumulátory.

Dále mě hned na začátku zaujal maximální výkon 1200lm a dosvit až 145metrů. To na čelovku bohatě stačí.

Hlavní článek je LI-ion akumulátor 18650, ale dají se použít i CR123A, což je také fajn.

Dále pak dva módy červeného světla. Při tom silnějším 5lm se dá v klidu jít v noci. A pak je tam ještě červené blikání. To je fajn třeba na kolo, nebo pokud půjdu jako chodec na silnici.

Prostě na téhle svítilně mě zaujalo hned na začátku mnoho věcí, a ano takhle jsem si představoval univerzální svítilnu. Pokud jí chci použít jako čelovku, tak jen cvaknu svítilnu do plastového lůžka. A pojistíte silikonovým popruhem.

Nelekněte se. Standardně se čelovka dodává s oranžovým popruhem, ale já mám testovací model bez výstražného zbarvení.

Pokud si k objednávce dáte požadavek, tak můžete získat i tenhle tajný, nesvítící popruh, který je super pro ozbrojené složky. Když jsem ještě u toho popruhu. Z vnitřní strany v oblasti čela je silikonový pruh protiskluzový. To je fajn, svítilna drží na svém místě, jak na čele tak třeba i na helmě. 

Závěr:

Svítilna je precizně udělaná, asi jako každá od Fenixu. Zaujalo mne množství vychytávek. Jako že jsem původně žádnou jinou svítilnu nechtěl, tak tahle mi po pár minutách zlomila. Svítí super a díky drobnostem, magnet, klip, červené světlo a podobně mě doslova nadchla. 

Elková konstrukce se dobře drží, nekutálí se po hladkém povrchu a podobně.

Tady někdo opravdu přemýšlel. Klobouk dolů.

Překvapila mne výkonem a možnostmi které nabízí.

Mínusy:

Pro někoho bude mínusem cena. Představa takové svítilny za 800 Kč je sice lákavá, ale nedá se splnit. Aktuální cena HM61R je 2 299 Kč. Není to málo, ale není to ani moc. Tahle svítilna vypadá obyčejně, ale není tomu tak. 

Hlavně v terénu umí překvapit. Kužel světla je mírně rozptýlený a tak zabírá široké okolí. Ale při plném výkonu si tu noční přírodu rozzáříte. Naopak pokud chcete jít v utajení, přepnete do červeného módu a je to, nerušíte ani sebe ani okolí. 

Výkon je dostatečný a i výdrž je skvělá. Pokud nepojedete na nejvyšší výkon, ale třeba jen na 150 lumenů, tak máte dost výkonu cca na 80 metrů a vydržíte celý víkend v přírodě, přibližně 12 hodin svitu v kuse. 

Za mě dobrý.

Mám rád věci, které jsou jednoduché a fungují. Tady mi přijde, že je ovládání jednoduché. Jednou zmáčknu tlačítko a vím, kolik baterie zbývá.

Jednou stisknu, podržím a rozsvítí se bílé světlo a pak každých stiskem přepínám intenzitu. No a pak je tu červené světlo, stačí dva rychlé stisky tlačítka a jsem v červeném módu. Pro vypnutí stačí jen na chvilku podržet tlačítko a je tma.

Jasné, stručné a jednoduché. 

Doporučuju se podívat na některou prodejnu, kde mají Fenix HM61R Amber skladem. Určitě mi dáte za pravdu, že je to skvělá svítilna. Tak a jsem zvědavý, co bude dál. Další svítilnu už vážně nepotřebuju. Ale co by se tak ještě mohlo hodit za vylepšení? Větší výdrž? Větší dostvit? Laserové ukazovátko ve svítilně? No uvidíme. 

Hezký den přeje Kraken 

6 komentářů

  1. Cochtan
    dne 27.1.2020 v 13.44

    Zdarec, díky za recenzi, Fenix čelovky používám už asi deset let, jsou pro mě top. Chtěl bych se zeptat, jestli jsi zkusil nosit čelovku bez toho horního popruhu, jaká je poté stabilita na hlavě? U lehčích typů si ten horní popruch sundávám pro univerzálnější použití a větší jednoduchost. Díky za případnou odpověď.


Zanechat komentář